غارنوردی و طبیعت گردی درست باید به گونه ای انجام پذیرد که هنگام خارج شدن از آن هیچ اثری از ما باقی نمانده باشد.

گزارش برنامه اکتشافی غارشناسی در منطقه کندر

نویسنده :Jalal zareie
تاریخ:چهارشنبه 23 شهریور 1390-06:43 ب.ظ

گزارش برنامه اکتشافی غارشناسی در منطقه کندر از روستاهای جاده چالوس در استان البرز

در پی ارائه اطلاعاتی از طرف اهالی روستای کندر از روستاهای جاده کرج به چالوس در مورد وجود یک حفره که به حدس ورودی یک غار بود و در قسمتی از دیواره جنوب غربی قله پورا وجود داشت،عازم منطقه شدیم.این اخبار که توسط آقای احد کندری در برنامه ای برای صعود قله پورا در سال گذشته به اعضای تیم کوهنوردی معراج ارائه شد مبنی بر این بود که دهانه ای در قسمت های عمودی دیواره وجود دارد که در زمان هایی دیده شده که حیواناتی مثل بز کوهی و کل وارد آن میشوند.

در تاریخ 11/06/90 به همراه 11 نفر از دوستان علاقه مند 3 نفر خانم و 8 نفر آقایان که 4 نفر از آنان از تهران و یک نفر از تبریز و بقیه از کرج بودند عازم منطقه شدیم.

برای صعود به دیواره در قسمت عمودی 3 نفر از دوستان سنگنوردی که سابقه گشایش مسیر در دیواره های مختلف  و صعود به دیواره علم کوه را داشتند به همراه ابزار و طناب سنگنوردی با ما همراه شدند.

و بقیه ی دوستان نیز به همراه طناب و ابزارهای فنی غارنوردی و اکتشاف غار به برنامه تشریف آورده بودند.

برنامه ساعت 7 صبح از میدان کرج به سمت جاده قدیم کندر به وسیله دو دستگاه خودرو شخصی شروع شد و در ساعت 8 صبح با کوله بار ها و لباس های مناسب که  وزن سنگینی را پیدا کرده بودند به سمت دیواره حرکت کردیم.در بین راه در ساعت 9:30 در یک مکان مناسب صبحانه را صرف کردیم و با توجه به سنگینی کوله ها و شیب زیاد که باعث کندی حرکت میشد توانستیم در ساعت 11:30 به دیواره برسیم.

دیواره پورا که با صخره های کاملا عمودی شکل گرفته بود در جلوی ما خودنمایی میکرد و اعضای تیم ما که قبلا در چند برنامه از دره ی مجاور قله را از مسیر های دست به سنگ صعود کرده بودند با دیدن این صحنه تعجب کرده بودند و دوستان سنگنورد ما نیز از وجود این دیواره نیز که در نزدیکی شهر قرار دارد اظهار تعجب میکردند. این دیواره به قول همین دوستان سنگنورد مکان خوبی برای گشایش مسیر های سنگنوردی میباشد و هنوز مسیری در آن ایجاد نگردیده و برای انجام برنامه های سنگنوردی و کار های فنی بسیار مناسب است.

دوستان که به خاطر خستگی شیب و سنگینی کوله بار ها در زیر سنگی نزدیکی دیواره به استراحت مشغول شدند و ما نیز به همراه دوستان سنگنورد که جمعا 7 نفر شدیم به بررسی مسیر دهانه و امکان صعود به روش سنگنوردی رفتیم،اما بعد از بررسی های دقیق متوجه شدیم که در این برنامه وقت کافی برای ایجاد یک مسیر سنگنوردی حتی با ابزار های میانی به سمت دهانه مذکور نیست.اما چند نفر از دوستان به صورت دست به سنگ با حمایت دیگر دوستان اقدام به صعود به سمت تاقچه ای بالای دهانه کردند تا به وسیله ایجاد کارگاه طبیعی و فرود با طناب به دهانه دست یابند اما به علت نبودن امکان گرفتن کارگاه و حتی حمایت انفرادی موفق به دستیابی به دهانه که در زیر گرده ای قرار داشت نشدیم.

ادامه اکتشاف را به برنامه های بعدی موکول کردیم تا هم بتوانیم در یک برنامه منسجم مسیری از نوع سنگنوردی ایجاد کنیم تا به دهانه برسیم و در ادامه به اکتشاف این غار ناشناخته بپردازیم.

اسامی نفرات شرکت کننده در برنامه:

خانم ها:سارا جمالیان از تهران-فطمه مزینانی و الناز رحمانی از کرج

آقایان:سعید ورزند از تبریز-علی نکوییان - مجتبی کیانی- حسین ساعدی از تهران-مرتضی محرابی-علیرضا محرابی-جلال زارعی- اسمائیل اصغری از کرج